Ondine

5,6
Syracuse (Colin Farrell) pracuje jako rybak w małym irlandzkim miasteczku. Rozstał się z żoną, walczy z alkoholizmem i tęskni za córką, dziesięcioletnią, niepełnosprawną Annie (Alison Barry), z którą chciałby spędzać więcej czasu. W życiu Syracuse ma miejsce mała rewolucja, kiedy mężczyzna wyławia z morza piękną i tajemniczą dziewczynę. Wydaje się, że Ondine (Alicja Bachleda) to normalna ludzka istota, ale pozory mylą. Annie jest przekonana, że intrygująca nieznajoma to tak naprawdę selkie – mityczna postać z celtyckiego folkloru, która żyje w wodzie, ale zdolna jest do przybrania ludzkiej postaci na lądzie. Pojawienie się Ondine wywołuje zmiany nie tylko w życiu Syracuse i Anne, ale też w spokojnej egzystencji małej irlandzkiej wioski rybackiej.

Dobór obsady

Zastanawiając się nad obsadą ONDINE, Jordan od początku był przekonany, że Farrell jest idealny do roli Syracuse: „Uważam, że aktorskie możliwości Colina nie zostały dotąd w pełni wykorzystane - tłumaczy reżyser. Kiedy ujrzałem go w „Krainie tygrysów”, a był to pierwszy film, w którym zobaczyłem Colina, uznałem że jest wspaniały. Potem nakręcił mnóstwo wielkich filmów i stał się gwiazdą. Jednak w filmach tych prawie nie wymagano od niego gry aktorskiej, bo były to praktycznie filmy akcji. Dlatego tak krzepiący był jego występ z Martinem McDonagh w „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”, kiedy widać było, że wraca do korzeni”. Farrell zanurzył się w roli Syracuse: popłynął w rejs trawlerem z lokalnymi rybakami, przyswoił sobie akcent z West Cork i wtopił w lokalną społeczność.

Mając już Farrella na pokładzie, Jordan był zdecydowany na obsadzenie w tytułowej roli nieznanej aktorki: „Zawsze odczuwa się ogromną presję, by zatrudnić znaną gwiazdę, aby dobrze sprzedała film, ale ja marzyłem o kimś nieznanym – wyjaśnia reżyser. Obejrzałem wiele filmów z Europy Wschodniej, w tym Polski, Rumunii, Rosji. Zobaczyłem też film „Handel”, którego akcja rozgrywała się w Mexico City, w którym zagrała Alicja Bachleda. Wydawała się idealna do roli Ondine. Miała w sobie zarówno coś z nieziemskiej istoty ze snu, jak i zdumiewającą kobiecą zmysłowość. Okazała się niesamowitą aktorką”.

Sportretowanie enigmatycznej Ondine było dla aktorki sporym wyzwaniem: „Trudno mówić o Ondine, bo jest ona otoczona aurą iluzji i złudzenia – mówi Bachleda. Ludzie uważają, że jest czymś innym, a ona uważa, że możliwa jest jej transformacja, i żyje tym marzeniem. Nie chcę zbyt wiele ujawnić, więc powiem tylko, że jest istotą, która pragnie być kochana i otoczona opieką, czyli doświadczyć czegoś, czego dotąd nie znała. Teraz dostała taką szansę. W pewnym sensie jest to historia o spełnieniu marzeń”.

Farrell był pod wrażeniem umiejętności aktorskich Bachledy: „Alicja jest inteligentna, uzdolniona i pracowita. Film rozpoczyna się sceną, w której wyciągam sieć, a w niej, pomiędzy skaczącymi makrelami i tuńczykami leży kobieta. Opis w scenariuszu był naprawdę piękny. Kiedy jednak Alicja leżała w sieci z pokaleczoną od ryb i mokrego sznurka skórą, w lodowatej wodzie, to wcale nie było urocze. Jednak ani razu się nie poskarżyła”.

Drugą nową twarzą w filmie jest dziesięcioletnia Alison Barry, mieszkanka Cork, która gra córkę Syracuse, przedwcześnie dojrzałą i pewną siebie Annie. Choć przykuta jest do wózka i poddawana regularnym dializom, Annie jest nieustraszoną i zadziorną dziewczynką. Uwielbia swojego tatę i zaprzyjaźnia się z Ondine. „Annie jest niepełnosprawna i samotna. Kiedy pojawia się w jej życiu Ondine, zyskuje w niej przyjaciela. Annie ma trudne życie, bo jej mama jest alkoholiczką, a rodzice się rozstali. Nie jest jej łatwo, ale jakoś sobie radzi, bo jest bystrą i przebojową dziewczynką” – mówi Alison Barry.

Mokre plenery

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Irlandzkie lato bywa naprawdę bezlitosne. A lato na południowo-zachodnim wybrzeżu bywa wyjątkowo surowe. Zdjęcia do filmu w lecie 2008 obfitowały w liczne wyzwania i przeszkody, zarówno na lądzie, jak i na morzu.

Trzema głównymi graczami byli: koordynator kaskaderów Mark Mottram, koordynator ds. morskich Alistair Rumball i realizator efektów specjalnych Kevin Byrne. Wszyscy trzej musieli wspólnie wyznaczyć kurs przez zimne lato wypełnione ulewnymi deszczami, dramatycznymi połowami, widowiskowymi wypadkami samochodowymi, przemieszczaniem ekipy i aktorów na odległe wyspy, i zrobić to tak sprawnie, żeby wszystko wyglądało łatwo i naturalnie. „Nieoczekiwane przypływy i odpływy, zła pogoda z wiatrem i deszczem przez większość czasu – relacjonuje Mottram. Ale to, co osiągnęliśmy tu w ciągu paru miesięcy było niesamowite. Straciliśmy tylko jeden dzień zdjęciowy z powodu złej pogody.”

Zdjęcia w zimnym irlandzkim morzu były szczególnie dotkliwe dla Alicji Bachledy. Woda była lodowata, a ona ubrana tylko w sukienkę. „Alicja leżała pośród prawdziwych żywych ryb, co było bardzo nieprzyjemne – tłumaczy Mottram. Mnóstwo czasu musiała spędzić w wodzie. Dublerką Alicji w scenie gdy ciało dziewczyny jest w sieci pod wodą, była Belinda, doskonała pływaczka i nurek.”.

Fachowej koordynacji wymagały sceny akcji w czasie regat, gdy wózek inwalidzki wraz z Annie wpada do wody, a Ondine rzuca się jej na ratunek, oraz wypadek samochodowy w miasteczku, do którego realizacji w nocy zamknięto centrum Castletownbere.

O produkcji

Jedną z pierwszych osób, którym Neil Jordan pokazał swój projekt był Colin Farrell, z którym znają się od wielu lat. „Przeczytałem ONDINE – mówi Farrell – i zakochałem się w tej prawdziwie magicznej historii”. Aktor od razu zgodził się zagrać rolę rybaka Syracuse, co było dla filmu bardzo ważną decyzją, bowiem, jak wspomina Jordan: „Potrzebowaliśmy sporego budżetu, a więc w zasadzie potrzebowaliśmy Colina, żeby nakręcić film”. Obecność gwiazdora zapewniła finansowanie, które zaoferowali James Flynn z Octagon Films oraz Ben Browning z Wayfare Entertainment. Obaj pojechali do domu Jordana w Castletownbere, żeby omówić realizację filmu. Browning wspomina: „Neil wytłumaczył nam, że mieszka na południowym-wschodzie Irlandii, a scenariusz ma być zrealizowany w promieniu 5 mil od jego domu. Kiedy przyjechałem tam, poczułem, jakbym znalazł się na stronach scenariusza: wszystko, począwszy od baru McCarthy’ego, przez ulicę w Castletownbere, aż po port Poulin – wszystko było żywym ucieleśnieniem scenariusza”

Jordanowi z wielu powodów zależało na realizacji filmu w tym miejscu. Po pierwsze znał je osobiście i wszystkie lokacje ze scenariusza istniały tu w rzeczywistości. Drugim powodem była surowość półwyspu Beara: „Chciałem, by krajobraz grał ważną rolę w filmie, chciałem pokazać bardzo intymną relację z pejzażem”.

Z zapewnionym finansowaniem, finalizowano obsadę ONDINE. Reżyser przekonał swojego przyjaciela Stephena Rea, aby zagrał niewielką, lecz ważna rolę księdza. Co do roli Ondine: „Neil stanowczo zadecydował, że tę rolę powinna zagrać mniej znana aktorka – tłumaczy Browning. A my poparliśmy jego opinię, czując że wychodząca z wody tajemnicza dziewczyna, powinna mieć nową, nieznaną twarz”. Po szeroko zakrojonych poszukiwaniach, wybór padł na polską aktorkę Alicję Bachledę. W roli Annie, niepełnosprawnej córeczki Syracuse, obsadzono Alison Barry, debiutującą dziesięciolatkę z Count Cork. Realizacji zdjęć podjął się słynny operator Chris Doyle („Hero”, „Spragnieni miłości”, „Chungking Express”, „Spokojny Amerykanin”). Zdjęcia rozpoczęto w lipcu 2008 i zakończono w 8 tygodni, które okazały się najzimniejszym i najbardziej deszczowym latem w historii Irlandii. Powstał film, który według Browninga jest „rozgrywającą się w Irlandii liryczną baśnią z miłością w roli głównej”.

Obsada

COLIN FARRELL (Syracuse)

Debiutował w 1998 r. rolą w miniserialu „Wszystko przez tancerza”. Potem zagrał w reżyserskim debiucie Tima RothaStrefa wojny” (1999) oraz w „Przyzwoitym przestępcy” u boku Kevina Spacey’a (2000). Pierwszym filmem amerykańskim Farrella była „Kraina tygrysów” (2000) Joela Schumachera, a następnie wystąpił w „Bandytach” jako Jasse James. Potem mogliśmy go podziwiać w: „Rekrucie” (2003) u boku Ala Pacino, „Wojnie Harta” (2002) u boku Bruce’a Willisa, „Raporcie mniejszości” (2002) Stevena Spielberga, „Telefon” (2002) Joela Schumachera, „Intermission” (2003), „SWAT. Jednostka specjalna” (2003) z Samuelem L. Jacksonem, „Daredevil” (2003) z Benem Affleckiem. W 2004 roku wystąpił u boku Angeliny Jolie w głośnym „Aleksandrze”, grając tytułowego Aleksandra Macedońskiego. Ponadto ma na swoim koncie: „Podróż do Nowej Ziemi” (2005), „Sen Kassandry” (2007), „Parnassus” (2009), „Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj” (2008). Za rolę w tym ostatnim otrzymał Złoty Glob. Z niecierpliwością czekamy na nowe wcielenie Farrella, tym razem rosyjskiego kryminalisty zamkniętego w gułagu, w filmie Petera Weira „The Way Back”.

ALICJA BACHLEDA (Ondine)

Uwagę krytyki i międzynarodowej publiczności na festiwalu w Sundance przykuła rolą Veroniki w filmie „Handel” (2007) Marco Kreuzpaintnera, w którym zagrała u boku Kevina Kline’a. Zadebiutowała w 1999 roku jako Zosia w „Panu Tadeuszu” w reżyserii Andrzeja Wajdy. Następnie zagrała w niemieckich filmach: „Z miłością nie wygrasz” (2001) Michaela Gutmanna, „Letnia burza” (2004) Marco Kreuzpaintnera, „Kogut bez głowy” (2007) Radu Gabrei, „Na Wschód” Lionela Baiera (2006) oraz w serialu „Krew Templariuszy” (2004). Niedługo aktorkę będzie można podziwiać w roli niemieckiej malarki Artemisii von Rach w „Absinthe Drinkers” Jona Jopsona.

ALISON BARRY (Annie)

Jedenastoletnia Alison jest debiutantką, uczennicą Marisa Fragolini School of Dance w Cork.

Twórcy

NEIL JORDAN (scenariusz, reżyseria, produkcja)

Producent, scenarzysta, lecz przede wszystkim jeden z najoryginalniejszych reżyserów, obsypany międzynarodowymi nagrodami, doceniony przez krytykę na całym świecie. Zadebiutował w 1982 roku filmem „Angel”, a rozgłos zdobył obrazem „Mona Lisa” (1986), który zdobył nominacje do Złotego Globu, Złotej Palmy w Cannes i BAFTY. W potrójnej roli scenarzysty, producenta i reżysera wystąpił przy realizacji min.: „Chłopaka rzeźnika” (1997) (Srebrny niedźwiedź na festiwalu w Berlinie), „Koniec romansu” (1999) (BAFTA za najlepszy scenariusz), „Podwójny blef” (2002), „Śniadanie na Plutonie” (2005). Napisał i wyreżyserował pamiętną „Grę pozorów” (1992), uhonorowaną Oscarem za scenariusz oraz nominacjami do Oscara (najlepszy reżyser) i nagrody BAFTA, a także epicki dramat „Michael Collins” (1996), który zdobył Złotego Lwa w Wenecji (najlepszy film). Jordan również ma na swoim koncie takie hity jak „Wywiad z wampirem” (1994) czy „Odważna” (2007).

JAMES FLYNN (produkcja)

Jako koproducent lub producent wykonawczy zaangażowany był w realizację takich filmów jak: „P.S. Kocham cię” (2007), krótkometrażowy „The Door” (2008) (nominacja do Oscara), „Egzorcyzmy Dorothy Mills" (2008), „Cherrybomb” (2009), „Oświadczyny po irlandzku” (2010) oraz serialu „Dynastia Tudorów” (2007).

BEN BROWNING (produkcja)

Wyprodukował: „Mistrzowie horroru” (serial TV), „Sanctum” oraz “The Graveyard Bbook”.

CHRISTOPHER DOYLE (zdjęcia)

Ten słynny operator ma na swoim koncie wiele niezapomnianych filmów, które weszły do historii kinematografii. Sfilmował ponad 50 obrazów, w każdym dążąc do absolutnego perfekcjonizmu. Współpracował z takimi reżyserami jak: Barry Levinson, Gus Van Sant, Jim Jarmusch, Neil Jordan. Jest wieloletnim współpracownikiem chińskiego reżysera Wong Kar-waia, z którym nakręcił kilka kultowych dzieł, min.: „Dni naszego szaleństwa” (1991), „Chungking Express” (1994), „Upadłe anioły” (1995), „Happy Together” (1997), „Spragnieni miłości” (2000). Ponadto jego zdjęcia możemy podziwiać w: „Psychol” (1998), „Infernal Affairs: Piekielna gra” (2002), „Polowanie na króliki” (2002), „Spokojny Amerykanin” (2002), „Hero” (2002), „2046” (2004), „Paranoid Park” (2007).

Więcej informacji

Proszę czekać…